14 tips voor startende ondernemers

Gepubliceerd op 7 november 2022 om 15:56
tips startende ondernemer

Je bent een beginnende ondernemer en zit boordevol energie. Je hebt honderden ideeën in je hoofd en een volle takenlijst. Waar te beginnen? Lees dan eerst deze 14 vragen die elke startende internet-ondernemer moet (of zou moeten) stellen:

 

1. Waar moet ik in godsnaam beginnen?

Geen paniek! Deze vraag ben je al gauw vergeten als je verder leest.

 

2. Ga ik parttime of fulltime ondernemen op internet?

Als ondernemer word je geboren, zeggen ze wel eens. Veel ondernemers-in-de-dop werken echter nog voor een baas, maar onderhuids kriebelt het. Je wilt een uitdaging, zelf bouwen aan succes, het avontuur opzoeken, iets van jezelf creëren en laten groeien. Herkenbaar? J

Internet heeft de drempel enorm verlaagd en bovendien kun je je richten op klanten in een veel groter gebied. Waar de warme bakker zich moet richten op de inwoners van de wijk, zijn de mogelijkheden van jou als internetondernemer eindeloos. Je mag dus best groot denken.

Een ander voordeel van internet-ondernemen is de tijdsfactor. Je kunt het doen wanneer je wilt en wanneer je tijd hebt. Vind je het financiële risico te groot om direct je baan op te zeggen of vind je je baan en/of je collega’s nog zo leuk dat je dit niet geheel wilt opgeven? Start dan parttime. Veel beginnende ondernemers starten in de avonden of starten met een dag minder werken. Misschien kun je je ouderschapsverlof zelfs gedeeltelijk inzetten om je eigen bedrijf op te starten. Kies de werkwijze die het best bij je past en zet de stap!

 

3. Wat wordt mijn verdienmodel?

Ondernemer worden betekent dat je kunt gaan doen wat je leuk vindt en/of waar je goed in bent (of wilt worden). Dat is de basis voor je nieuwe onderneming, want als je iets leuk vindt dan kun je het perfect overbrengen op je potentiële klanten. Op internet heb je tal van verdienmodellen. Hieronder een greep uit de mogelijkheden:

 

  • Dienstverlening: je gaat diensten aanbieden via het internet. Denk hierbij aan het geven van advies, trainingen, etc.
  • Productverkoop: je begint een webshop met artikelen die je inkoopt, verkoopt en verzendt.
  • Advertentie-opbrengsten: je begint een blog of een nieuwswebsite en verdient aan de opbrengsten uit advertenties. Dit kunnen advertenties zijn van lokale bedrijven of advertenties van aanbieders zoals Google (Adsense), waarbij je betaald wordt per click.
  • Affiliate marketing: veel grote bedrijven die actief zijn op internet hebben een affiliate programma. Dit betekent dat je een commissie betaald krijgt per aankoop die via jouw website wordt gedaan. Grote aanbieders in Nederland zijn Tradetracker, Daisycon, Awin en Tradedoubler.
  • Dropshipping: dropshipping is op veel vlakken gelijk aan een webshop. Het belangrijkste verschil is dat je zelf geen voorraadbeheer hebt. De klant doet de aankoop in jouw webshop. De orderbevestiging gaat naar de distributeur/fabrikant van het product en vervolgens wordt het artikel direct naar de klant gestuurd. Je krijgt voor elke bestelling een commissie.
  • Lokaal ondernemerschap: je biedt diensten/producten aan met een lokaal karakter. Je gaat een traditionele winkel/organisatie beginnen en wil via internet klanten aantrekken.

 

4. Wat wordt mijn bedrijfsnaam?

Waar veel ondernemers al precies in hun hoofd hebben zitten wat ze willen gaan aanbieden is de bedrijfsnaam een ware breinbreker. Logisch, want het is een lastige keuze die je bovendien niet meer gemakkelijk kunt wijzigen. Alles hangt er namelijk aan vast: je KvK-inschrijving, vermeldingen in bedrijfsgidsen, huisstijl, domeinnaam, drukwerk, bedrijfslogo, etc.

Ook wil je een aansprekende naam hebben die opvalt, bijblijft en gemakkelijk is te onthouden. Verder is het belangrijk dat er een associatie is met jouw diensten. Oom is belangrijk dat de bedrijfsnaam uniek is. Je wilt niet dat er in de buurt een bedrijf is met dezelfde naam. Bovendien kun je dan problemen krijgen bij de registratie. Zoeken op internet, brainstormen (zelf of met familie/vrienden) en het bedrijvenregister op kvk.nl raadplegen helpt.

 

5. Hoe maak ik een bedrijfslogo?

Een bedrijfsnaam bedacht. De volgende stap is het maken van een bedrijfslogo. Dat heb je tenslotte overal nodig en het is een belangrijk herkenningspunt voor je bedrijf. Voor veel ondernemers is dit een lastige case. Allereerst is de vraag wie je dit laat doen. Voordat je met oogkleppen op de telefoongids pakt en een designer belt… stel eerst een aantal criteria op waaraan je logo moet voldoen. Denk aan:

  • Lettertype: voor een eenduidige huisstijl is het raadzaam een lettertype te kiezen dat ook in andere documenten (Word, website, etc.) beschikbaar is en gratis is. Dat scheelt later een hoop ellende en hiermee voorkom je een rommelige huisstijl.
  • Kleurstelling: kies kleuren die je mooi vindt, maar vooral ook die passen bij je bedrijf. Elk kleur prikkelt het brein namelijk op een andere manier. Zo staat geel bijvoorbeeld voor energie en een nieuw begin en rood staat voor passie en wekt ook de eetlust op.
  • Formaat: de beste logo’s hebben altijd grote dikke letters. Bekijk maar eens een pagina met heel veel logo’s. Welke logo’s springen direct in het oog? Vermijd kleine onduidelijke letters. Een logo wordt vaak namelijk slechts een fractie van een seconde bekeken. Kies ook altijd voor een logo dat even breed is als hoog. Hele smalle of hele hoge logo’s zijn een doorn in het oog in de praktijk.
  • Beeldmerk: Kies tot slot voor een beeldmerk dat iets toevoegt aan je logo en liefst een kleine verwijzing is naar je product-/dienstaanbod.

 

6. Welke huisstijl past bij mij?

Je hoeft helemaal geen complex handboek te maken als beginnende/kleine ondernemer. Toch is het heel handig als je wat zaken op papier zet. Er wordt namelijk regelmatig om gevraagd door ontwerpers, journalisten, webdevelopers, etc. Ook voor jezelf en eventuele collega’s is het handig als houvast. Eenduidigheid zorgt voor herkenning en dat werkt in je voordeel als je aan de slag gaat.

 

7. Welke domeinnaam kies ik?

Een domeinnaam kiezen is ook iets wat je één keer kiest en daarna niet gemakkelijk meer wijzigt. Enkele aandachtspunten:

Kies een duidelijke link met de bedrijfsnaam en eventueel een verwijzing naar de dienstverlening, zodat het voor de potentiële klant direct duidelijk is naar welke website hij/zij gaat.

Kies een domeinnaam die gemakkelijk leesbaar is. Een extreem voorbeeld: patserrebouw.nl kan een heel verkeerde associatie opwekken…

Controleer domeinnamen die er erg op lijken. Bestaat jansenkapper.nl al? Kies dan niet voor jansenkapper.nl of jansenkapper.com. Kies dan bijvoorbeeld voor kapsalonjansen.nl en leg ook kapsalon-jansen.nl en andere varianten zoals kapsalonjansen.com vast. Een domeinnaam kost nog geen 10 euro per jaar en hiermee voorkom je veel problemen.

Kies een korte domeinnaam: heb je een lange bedrijfsnaam zoals Pieters, Jansen en Frederiksen Advocaten? Kies dan voor bijvoorbeeld pjf-advocaten.nl.

Welke extensie moet je kiezen? Wil je je richten op de Nederlandse markt? Kies dan primair voor een .nl account. Voor de Europese markt kies je voor .eu en internationaal voor .com. De keuze is dus afhankelijk van je werkgebied.

 

8. Hoe maak ik een website/webshop?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: doe ik het zelf of besteed ik het uit. Wil je klein en met weinig kosten beginnen dan is een website-/webshopmaker zoals Jimdo.nl erg handig en praktisch in gebruik. Hiervoor heb je geen/weinig technische kennis nodig.

Wil je meer flexibiliteit en zijn je plannen wat groter? Heb je bijvoorbeeld complexe bedrijfs- of bestelprocessen, wil je diverse andere applicaties koppelen en heb je specifieke wensen qua techniek en design? Voor het maken van websites is Wordpress de absolute nummer 1. Voor het maken van een webshop zijn WooCommerce (van Wordpress) en Magento 2.0 zeer populair.

 

Een maatwerk-CMS raad ik af. Dit is over het algemeen duur, complex en overbodig voor ZZP-ers en MKB-bedrijven.

Het realiseren van een website/webshop is niet gemakkelijk, zeker wanneer je met Wordpress/WooCommerce/Magento wil starten. Een goede, ervaren webdeveloper met goede referenties wordt aangeraden. De communicatie met een webdeveloper kan nogal eens stroef verlopen, vaak omdat behoefte en mogelijkheden niet goed worden gekaderd bij aanvang. In mijn trainingen geef ik praktische tips over dit onderwerp. 

 

9. Is mijn idee wel uniek?

Deze vraag zorgt ervoor dat een (potentiële) ondernemer wel eens zwetend wakker schrikt. Wij zijn mijn concurrenten? Hoe blijf ik ze voor? Als ondernemer moet je vertrouwen op je aanbod. Uniek zijn is helemaal niet nodig. Natuurlijk moet je niet met drie bakkers in dezelfde straat gaan zitten, maar met een goed aanbod is de markt groot genoeg voor meerdere aanbieders. Uniek zijn is dus niet de sleutel, maar zichtbaar zijn. Kijk maar eens naar Google. Staat het beste bedrijf altijd bovenaan in Google? Nee, wel het bedrijf dat het meest werkt aan online zichtbaarheid. Logisch toch?

 

10. Hoe kom ik aan klanten?

De meeste ondernemers hebben niet direct een klantenset (uitzonderingen daar gelaten, lucky you). In het begin zal je moeten investeren. In geld en vooral in tijd. Probeer een goede inschatting te maken wat dit kost. Daardoor weet je of je een stabiele basis hebt om te starten.

 

11. Hoe maak ik een plan van aanpak?

Een plan van aanpak helpt je om houvast te krijgen in het oerwoud van verplichtingen, wensen en taken die op je af komen als je gaat starten. Maak daarom een plan van aanpak. Dat hoeft helemaal geen zwaar rapport te zijn. Het geeft je houvast bij aanvang, een leidraad bij de stappen die je gaat zetten en doelen die je wilt bereiken. Hierdoor kun je veel beter en sneller weloverwogen keuzes maken.

 

12. Welke kosten en opbrengsten ga ik hebben?

Als ondernemer ben je constant aan het rekenen. Wat kost het, wat levert het op. Is het de investering waard, heb ik dit wel nodig? Als je voor een werkgever hebt gewerkt dan zijn het altijd de ‘centjes’ van een ander die je uitgeeft. Word je eigen ondernemer dan komt alles uit je eigen portemonnee. Je gaat opnieuw leren (net als tijdens je schooltijd) hoe je met geld moet omgaan.

 

13. Wat wordt van mij verwacht door de belastingdienst, de KvK en de boekhouder/accountant?

Hoe dat allemaal werkt met de belastingdienst, de KvK en de boekhouder. Nederland kent heel veel ondernemers: jong/oud, goed met het hoofd/goed met de handen. Iedereen is aan het ondernemen. Dus jij kan het ook. Het grote voordeel is: je hebt een Hollandse mond en je hebt internet. Met deze twee ‘bronnen’ kun je alle informatie die voor jou van belang is terugvinden. En het leuke is: ondernemen is niet alleen betalen, maar heeft ook allerlei voordelen.

 

14. Blijf ik voor een baas werken of word ik ondernemer?

Als je nog niet bent afgehaakt bij de vorige vragen dan is het duidelijk: je bent een (internet)ondernemer! Ik help je graag bij de volgende stappen om ook succesvol te worden. Op je eigen tempo, met je eigen plan. Heel veel succes, vrijheid en resultaat gewenst, ondernemer!

 

Hoe kijk jij hier tegenaan? Herken je je hierin? Of heb je een aanvulling. Reageer dan in de comments. 


Op zoek naar de beste marketing software? Bekijk dan de top 10 marketingsoftware of het totale overzicht met marketingtools.

Reactie plaatsen

Reacties

Wadiawafduh
11 maanden geleden

Hey there! Ready for an exclusive look into unfiltered combat? Join our Telegram channel for uncensored footage that challenges the norm.
This is unique content that won't be shown on TV.

Link to Channel: HOT INSIDE UNCENSORED

https://t.me/+HgctQg10yXxhMzky

Wadiawafduh
10 maanden geleden

Hello, eager minds! Seeking unfiltered revelations? Join our Telegram channel for uncensored, raw content challenging mainstream narratives. Explore the unvarnished reality shaping our lives.
This is unique content that won't be shown on TV.

Link to Channel: HOT INSIDE UNCENSORED

https://t.me/+HgctQg10yXxhMzky

Wadiawafduh
10 maanden geleden

Hello, warriors! Dive into the heart of warfare through our Telegram channel. See the unfiltered truth that shapes global events. Join us for exclusive content!
This is unique content that won't be shown on TV.

Link to Channel: HOT INSIDE UNCENSORED

https://t.me/+HgctQg10yXxhMzky