Een website of een webshop maken is niet eenvoudig. Je begeeft je namelijk op het snijvlak van diverse kennisgebieden:
- Technisch
- Grafisch
- Tekstueel
Het is maar weinig mensen gegeven om erg goed te zijn in alle drie deze disciplines. Daar kun je je vast wel een voorstelling van maken. Bij het bouwen van een website/webshop verdienen deze drie kennisgebieden even veel aandacht. De techniek moet namelijk perfect werken, het moet er mooi en logisch uitzien en de teksten moeten pakkend zijn om de aandacht vast te houden en de potentiële klant de juiste keuze te laten maken.
Dit maakt het best lastig om tot een goede samenstelling te komen. Onderschat dit element niet, want wij weten uit ervaring dat op dit punt heel veel beginnende én ervaren ondernemers de plank misslaan. Dit kan bovendien enorm in de kosten lopen, zowel qua geld als qua uren en frustraties. Dat moet je koste wat kost voorkomen!
Zelf doen of uitbesteden?
Dit is zowel een budget- als een kenniskwestie:
- Heb je budget om een website te laten bouwen? Een website laten bouwen begint vanaf enkele duizenden euro’s, voor een webshop betaal je over het algemeen meer dan tien duizend euro.
- Wil je de website zelf gaan bouwen? Houd er dan rekening mee dat het een behoorlijke tijdsinvestering kost. Je bent veel tijd kwijt met bouwen, ontwerpen, schrijven en optimaliseren en het vraagt ook regelmatig technische kennis.
- Sinds kort is er ook een derde optie: een plug-and-play website/webshop starten. Een goed voorbeeld hiervan is de websitemaker van Jimdo. Met een websitemaker kun je zonder technische kennis een website of een webshop maken.
De meeste (beginnende) ondernemers kiezen voor een ‘hybride-model’, oftewel deels zelf, deels uitbesteed. Bepaal welke zaken je zelf wilt doen en wat je wilt uitbesteden. Op basis hiervan kun je al een goede inschatting maken welke kennis je gaat inkopen.
CMS kiezen
Er bestaan vele platformen waarop je een website/webshop kunt bouwen. De term hiervoor is CMS: content management systeem. Er bestaan inmiddels vele systemen die we kunnen onderscheiden in drie groepen:
CMS voor de doe-het-zelver
Wil je klein en eenvoudig beginnen? Er bestaan tegenwoordig systemen die niet ingewikkeld zijn zoals Jimdo. Hiermee kun je zelf met behulp van ‘drag & drop’ een website of webshop maken. Hiermee kun je een site bouwen die in de basis alle functionaliteit heeft die je nodig hebt om aan de slag te gaan.
Voordelen:
- De risico’s zijn laag, want je betaalt enkele tientjes per maand.
- Je hebt redelijk wat flexibiliteit.
- Iedereen kan het, want de interface is heel gebruiksvriendelijk.
- Er wordt over het algemeen goed rekening gehouden met gestelde eisen op het gebied van SEO.
- Back-up en beveiliging zijn veelal goed geregeld en de verantwoordelijkheid van de cloudaanbieder. Aangeraden wordt dit na te vragen.
Nadelen:
- Qua koppelingen ben je gebonden aan de aangeboden mogelijkheden. Maatwerk is niet mogelijk.
- Je bent afhankelijk van de mogelijkheden die de aanbiedende partij biedt
- Je kunt er een mooie website/webshop mee maken en toch zie je dat het om een doe-het-zelf website gaat.
Open Source CMS
Open source systemen genieten hoge populariteit. Goede voorbeelden hiervan zijn Wordpress (voor websites) en WooCommerce en Magento (voor webshops).
Voordelen:
- Veel flexibiliteit, omdat deze systemen uitstekende plug-ins hebben waarmee je je website/webshop kunt opbouwen zoals je voor ogen hebt.
- Er zijn veel webdevelopers die met deze systemen werken. Ben je niet tevreden, dan kun je eenvoudig overstappen.
- Uitstekend op het gebied van optimalisatie (SEO: Search Engine Optimization): alle modules zijn beschikbaar en door-en-door getest door vaak miljoenen gebruikers.
- Maatwerk functionaliteiten zijn mogelijk. Ben wel kritisch
Nadelen:
- Het is een vrije sector. Het is daarom belangrijk om een partij te zoeken die aan de eisen voldoet en past bij je behoeften. Een gedegen selectieproces is een must.
- In deze sector begeven zich veel aanbieders, van “de betere hobbyist”, de ZZP-er tot de ervaren specialist.
- Back-up en beveiliging moeten goed geregeld zijn, want deze websites/webshops zijn populair onder cybercriminelen.
Maatwerk CMS
Maatwerk is veel gevallen niet nodig en voorbehouden aan grotere bedrijven of bedrijven met een heel specifiek bedrijfs- of bestelproces.
Voordelen:
- Het CMS kan volledig worden gebouwd op basis van al je wensen.
- Ingewikkelde processen en koppelingen kunnen worden gerealiseerd.
Nadelen:
- Maatwerk is over het algemeen erg prijzig.
- Op het gebied van optimalisatie (SEO: Search Engine Optimization) ben je afhankelijk van de kennis en ervaring van de developer.
- Wanneer je ontevreden bent over de opdrachtgever is het behoorlijk lastig om over te stappen naar een andere partij.
Een webdeveloper kiezen
Webdevelopers bestaat er in alle ‘kleuren en maten’. Toch hebben ze één ding gemeen: ze kunnen zich allemaal uitstekend verkopen op het internet. Ze hebben een mooie website en een goed verhaal. Er bestaan veel goede bureaus, maar er zitten ook wat rotte appels tussen. Het is tenslotte een vrije markt.
Daarom is het belangrijk om de tijd te nemen voor een gedegen selectieproces en je hierop goed voor te bereiden. Er zijn namelijk al veel (startende) ondernemers de fout ingegaan en dan zijn de kosten voor een migratie hoog. Je moet namelijk weer een nieuwe website/webshop laten maken en daarnaast moet je alle teksten, afbeeldingen, koppelingen en instellingen overzetten. Dat is een enorme klus. Daarom is het beter om directe de juiste keuze te maken en daar de tijd voor te nemen.
Houd er rekening mee dat bij het maken van een website drie disciplines zijn:
- Technisch ontwerp: het bouwen, inrichten en onderhouden van het CMS (content management systeem). Dit is de rol van de webdeveloper.
- Grafisch design: dit is een discipline die niet elk bureau in huis heeft
- Tekst en indeling: het indelen/opmaken van de pagina’s en het schrijven van teksten
4 stappen voor een gedegen start
Stap 1: maak een eisen- en wensenlijstje voor je nieuwe website/webshop. Gebruik daarbij de handige checklist.
Stap 2: maak een boomstructuur waarin je de pagina’s die je wilt gaan maken schematisch weergeeft. Zie het voorbeeld
Stap 3: maak een schets/indeling van de belangrijkste pagina-types van je website van het gedeelte tussen de header en de footer (van fotobanner tot call-to-action)
Stap 4: maak een selectie van 3 tot 5 webdevelopers, vraag offertes aan, vraag om referenties en organiseer een kennismakingsgesprek.
Dit zal je helpen om een gedegen keuze te maken voor de realisatie van een nieuwe website of webshop.
Reactie plaatsen
Reacties